Sidor

onsdag 14 december 2016

Boktips: Döttrar av Rig av Helena Andersson

Jo men så att.... jag är kvar, har bara inte skrivit ett inlägg sedan i maj. :-)
Bloggen har väl fått bli sista prioritering för mig detta året, men jag hoppas att nästa är något mindre hektiskt. Lite lugn och ro hade inte varit fel, och framförallt lugn så att jag kan finna lite ro att skriva färdigt fjärde delen i min serie. Längtar! För nu kommer jag nog att sprängas snart om jag inte får skriva ner allting som rör sig i huvudet! 


Men nog om det! Jag fick den stora äran att testläsa Döttrar av Rig av den fantastiska författaren Helena Andersson
Så här står det på baksidan: 
Disa, kom vi måste ge oss av härifrån!? Herjan griper tag i henne, men hon skakar på huvudet och tittar rakt in i spegeln. Omkring dem rasar vargavädret som värst och snöröken tätnar över berget. Disa rynkar pannan och rör vid isrosorna som täcker glaset. Så sluter hon handen och knackar prövande. En gång, två gånger ? hejdar sig sedan och ryser till när den bistra nordanvinden kryper in under nackhåren. I samma stund hör hon ljudet. Ljudet från den tredje knackningen då en osynlig hand möter hennes genom spegeln.

I den dimhöljda natten tvingas Disa göra det ödesdigra valet, ovetande om det mystiska drakskeppet som anlöpt vikingafästet Jomsborg. I kölvattnets spår prövas modet hos Heimdalls ättlingar när de hemsöks av skuggvärldens dunkla skepnader. Blodshämnd och förbjuden kärlek flätas samman till en väv av svek och förbannelse.


Finns det någon därute som förmår att tränga igenom mörkret?


Jag älskade Söner av Heimdall men måste säga att Döttrar av Rig var ännu bättre. Allt jag saknade från första, fanns med i andra delen. 
Helena har som vanligt ett vackert språk som gör att man färdas tillbaka i tiden när man läser hennes böcker, beskrivningarna är så bra att man även kan se det framför sig. 
Förtrollande, magiskt och drömskt är ord jag skulle välja att beskriva Helenas serie! 
I andra delen kommer man ännu närmare alla karaktärer, de blir verkliga, magin får mer plats och jag tycker om att man får följa gudarna med. Följa deras tankebanor lite, underbart.
Tempot är lugnt men man kan inte sluta läsa! Tänk då på att jag fick läsa denna på en datorskärm, jag avskyr att läsa böcker på skärmar men jag ville ändå inte stänga ner datorn utan bara fortsätta att läsa hela tiden. Vissa avsnitt var så starka att jag fortfarande kan minnas dem, man känner verkligen med karaktärerna. Mina favoriter från förra boken är fortfarande mina favoriter men vill inte skriva för mycket ifall att det är någon som inte har läst första boken. Och har ni inte gjort det, så gör det! 

Det här är en författare som inte har fått den uppmärksamhet som hon förtjänar, och jag kan inte för mitt liv begripa varför?? 
Tycker du om magi, kärlek, övernaturliga krafter och nordisk mytologi så missa INTE Helena Andersson serie Heimdalls ättlingar!! 



Heimdalls ättlingar är utgiven på Undrentide förlag, som ger ut udda, underliga och nyskapande berättelser i genrerna fantasy, skräck, magisk realism och historiska romaner, gärna med övernaturliga inslag. Vi gillar böcker som vrider och vänder på klichéer, och som går utanför ramen.

Undrentide

Adlibris



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar