Sidor

torsdag 10 december 2015

Boktips: Skogsblod av Ylva Lee Lindell


Nu har jag fått läst klart skogsblod av Ylva Lee Lindell som är andra delen i serien om Mindra. Hösten har varit galen och har knappt hunnit läsa något alls så därför har det dröjt lite med recensioner och boktips. 

Först baksidetexten: 

Mindra är uppgiven. Delhad nonchalerar henne och Bastian går knappt att prata med. Trots allt som hänt har livet aldrig känts så rörigt och alla problem kväver henne. Dessutom kommer snart eleverna tillbaka till skolan för ännu en terminsstart. Mindra har bestämt sig, hon tänker inte vara kvar i något som hon inte längre tror på.När Mindra en sen kväll klättrar ut genom sitt fönster på St: Mikas för att besöka sin familj, som hon så länge saknat, har hon ingen aning om att hennes utflykt till familjens sommarstuga i England kommer att föra henne ur askan, rakt in i elden.Varför flyger Norränglarna över kanalen till England? Var håller Bastian hus? Varför verkar det som om det brinner överallt och hur ska Mindra någonsin kunna hitta sin familj i allt detta kaos?


Skogsblod fortsätter alltså nästan precis där Eldbunden slutar. Det är ett  litet lugnare tempo i denna delen, och det är flera som man får följa eftersom alla verkar vara på olika håll. Mindra har lämnat skolan och tagit sig till England samtidigt som Delhad letar efter henne. Det gör mig lite frustrerad, allt skulle vara så mycket enklare om dessa två bara pratade med varandra. Mindra kan vara lite barnslig men sen är hon ju inte så gammal heller. På sätt och vis känns det som att Mindra har längtat efter frihet, att få vara för sig själv utan krav och utan rädsla. Just det får henne lite på avvägar när hon söker efter sin familj men egentligen är hon mitt i smeten utan att veta om det. 
Eftersom det var ett tag sedan som jag läste första hade jag uppskattat att få lite fler "påminnelser" i denna boken. Fick söka länge i minnet ibland för att minnas vem som var vem och vad som hade hänt i förra boken. Eller så är det bara jag som har dåligt minne. 
Men jag tyckte om denna boken med och det är alltid roligt att se hur en författare utvecklas från bok till bok. Ylvas böcker är fulla av spänning, gåtor, kärlek och magiska varelser. Precis min smak :-) Beundrar hennes fantasi och ser fram emot att läsa tredje delen, som om jag förstått det rätt, kommer att komma ut innan jul :-) 

Älskar ni fantasy så missa inte Ylvas serie om Mindra. 

Boken går att köpa på Adlibris, Bokus och hos förlaget Mörkersdottir


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar