Sidor

lördag 2 maj 2015

Sommaren närmar sig och jag har fullt upp.....

Ja, jag har ju haft en period på några veckor nu när jag bara har läst, vilket kanske märks på alla boktips som plötsligt ploppat upp här på bloggen. Jag ska inte sluta läsa men känner att lässuget börjar avta lite. 
Jag har fortfarande Stjärnmärkt som jag kommit halvvägs på och tredje delen i den serien att läsa efter det. Vargsläkte väntar också på att läsas men under de tre senaste dagarna har jag läst en annan trilogi.  Och jösses vad trött jag är på trilogier! Finns det ingen som skriver fler än tre böcker i en serie??? Jag vill ha mer! ;-) 

De senaste veckorna har min kropp motarbetat mig en hel del med, vilket har gjort att jag nästintill bara har kunnat läsa och försöka ignorera smärtan. 
Men nu är det bättre så nu kliar det i mina skrivarfingrar! Jag har fått så många nya idéer att jag inte riktigt vet var jag ska börja. Jag har även börjat sakna mina karaktärer i Själarnas öden och vill hälsa på dem med genom att redigera trean och skriva färdigt fjärde.
Så många historier jag har att berätta, men de är inte mina egna. Det känns som att jag bara förmedlar på något sätt. Jag tror att de flesta som skriver kan hålla med om att när en historia dyker upp, växer och tar mer och mer form har man inget annat val än att skriva ned den. Det är omöjligt att låta bli. Och man får ingen ro förrän det är gjort. 





Något annat som är extremt roligt med är att testläsa andras böcker, komma med förslag och granska boken på ett sätt man inte gör när man läser en redan färdig bok. Även om man inte alltid kan låta bli ändå när man läser. Man har en inre dialog typ:
"Oj, det där var inte bra, hur tänkte författaren nu?"
"Jag vet, men vi bryr oss inte om det, läs vidare bara."
"Okej." 

Jag håller på med Astrids bok och lägger in vad jag tycker, den är väldigt spännande måste jag säga och det är fantastiskt roligt att jobba med manus på detta sätt, ändra om, vara kritisk och hitta alla ställen där det kan göras bättre även med småsakerna. Varje ord räknas och varje avsnitt måste kännas 100% innan jag kan släppa det. Karaktärer ska vara trovärdiga, beskrivningar i lagom mängd och handlingen får inte stanna upp och spänningen får inte avta.
Den är så bra så jag kan knappt vänta tills ni får läsa den! :-D
Håller även på att testläsa två andra manus, den ena är jag nästan klar med. Och har tänkt att avsluta under dagen. Det har hela tiden varit så mycket dessa veckor att jag har dåligt samvete över att jag inte är klar med hennes manus. Som tur är har hon visat stort tålamod och jag är evigt tacksam för jag vet hur nervös man är och hur man väntar på att få tillbaka ett tesläst manus. Så idag har jag gett mig f*n på att bli klar! :-) Manuset är så bra att det är inga problem att komma in i den när jag väl sätter mig ner. 

Det andra manuset är ett råmanus från en blivande debutant så det går ganska snabbt att läsa, har hälften kvar ungefär och borde bli klar i veckan med den. :-) 

Förhoppningsvis kan jag klämma in lite skrivande ikväll med :-) Egentligen borde jag gå ut och högtryckstvätta mitt tak och ena långsidan på huset men det struntar jag i. Ser ändå ut som att det ska bli regn. ;-) 

Hoppas ni har en fin lördag! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar