Sidor

onsdag 26 augusti 2015

Boktips! Fredens pris av Anna Blixt

Idag boktipsar jag om Fredens pris av Anna blixt. 
Det tog ett litet tag för mig att läsa denna boken, inte på grund av att det var något fel på själva boken. Det är snarare så att jag tappat läslusten lite det senaste men den är på väg tillbaka tack och lov! :-D

Jag börjar som vanligt med baksidetexten: 
Bortom hav, rev och dimma ligger riket Vangrind, där det svartögda häxfolket lever i skuggorna. Bland dem finns Minora, en flicka vars mörka arv har dömt henne till ett liv på flykt. Tillsammans med sina syskon jagas hon ut i vildmarken av de som kallar sig Ljusets folk. Det dröjer inte länge förrän ett krig bryter ut och konungens män kommer för att utrota häxfolket en gång för alla.Mitt i krigets kaos anländer Wenneron, en krigare som avser att ena folket och leda dem till frihet genom skoningslös hämnd. Han blir deras räddning och väcker livsfarliga krafter till liv. Minora dras in i hans krets av förtrogna och inser snart att han kommer att förbanna landet såväl som rädda det.Detta är historien om en mörk frälsares väg till makten, det gyllene folkets återkomst, dimmans födelse, det sista kriget på Vangrind och en flickas liv i dess storm.

Jag tyckte verkligen om den här boken, man fattar tycke för Minora direkt. Hon är väldigt lätt att tycka om och känna sympati med. Det finns nog faktiskt ingen karaktär som jag direkt tycker illa om vilket är rätt ovanligt. Författaren har verkligen lyckats skildra alla karaktärer nyanserat och ingen är den andra lik. Det är en mörk historia och man får på sätt och vis följa den "onda" sidan. Som i de flesta fantasy böcker handlar det om ont och gott. Tvisten i denna är att det verkligen inte är svart eller vitt. Är verkligen de mörka magikerna ondskefulla? Har de inte lika stor rätt att leva fritt som de ljusa? Jag känner flera gånger under läsningens gång att jag blir kluven. Man hejar på de mörka samtidigt som man känner lite obehag inför att de ska segra. Vad vill jag? Vad känner jag? 
Haha! Ja ni hör ju, det är inte lätt detta med att skilja på gott och ont.

Miljön och beskrivningarna är precis lagom, perfekt. Man kan se allt framför sig, från byarna i bergen till städerna och hur livet är under marken. Det blir aldrig långrandigt eller för korthugget. 
Det är en mörk saga och man blir påmind om det hela tiden, den är rätt tung att läsa men på ett bra sätt. Författaren har skapat något helt unikt. Världen är väl genomtänkt och förtrollande. 
Det blir aldrig en långtråkig stund, jag sitter lite på spänn hela tiden. Mest för att det är spännande men också för att jag är nervös över vad som ska hända härnäst. Jag har verkligen ingen aning! 
Älskar det! 

Fredens pris kan jag varmt rekommendera! Den kommer att ändra ditt synsätt på gott och ont, ljust och mörkt. Läs den! Andra boken heter Rämnfödd och den ska jag ta tag i så fort jag bara kan. :-) 

Boken finns att köpa hos förlaget Undrentide eller via Adlibris eller Bokus. 

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar