Sidor

onsdag 1 juli 2015

Boktips: Eldbunden av Ylva Lee Lindell

Första boken i min svenska bok-sommar är Eldbunden av Ylva Lee Lindell. :-) 
Jag har ju som sagt bestämt mig för att enbart läsa fantasy och skräck och allt som räknas in i de genrerna av svenska författare under sommaren. 
Har fått höra flertal gånger att det finns så lite svensk fantasy och dylikt och det är inte sant! 
Det finns massvis med underbara böcker skrivna av fantastiska svenska författare. 
Och jag började med Eldbunden.

Baksidetexten: 
Känslan att bara vara vanlig är ingen känsla som Mindra är särskilt bekant med. Omgiven av ungdomar från vanliga hem, med vanliga familjer och vanliga intressen känner hon sig ganska ensam. Mindra kommer till internatskolan S:t Mikas en sen höstkväll med en sliten tygväska. Familjen som hon varit placerad hos i flera år har tröttnat på hennes vanskliga tonårsbeteende och givit upp om att hon någonsin ska bli som andra. Utåt sett är hon en helt vanlig tjej med alla attribut som andra tonårstjejer men inuti bär hon på en stor hemlighet och en ännu större fruktan: Eld. Vart hon än går har saker en tendens att börja brinna. Hon vet inte varför eller ens hur hon ska kunna stoppa det. Det enda hon verkligen önskar är att någon gång någonstans bli accepterad för den hon är. Men så träffar hon Bastian. Bastian förstår och lyssnar och accepterar henne precis som hon är. I Bastians värld känner hon sig plötsligt hemma men en sak står klart redan från början: han är inte som någon annan hon mött och plötsligt befinner hon sig i en verklighet där änglar och hämndlystna spöken är vardagsmat.

Jag tyckte om den här boken. Framförallt världen som Lindell har skapat. Den är spännande och mystisk. Jag vill genast veta mer om allt som händer och sker i den och vad som har skett. För hon har dessutom målat upp en rik historia till den. En fristående roman några hundra år tillbaka i tiden hade jag gärna läst. Då när änglarna och alla andra tvingas gömma sig och dra sig undan för människorna. Snälla skriv en sådan! :-D Pretty please. ;-) 

Men denna serien handlar om Mindra, eldbunden är första boken. 
Hon är från början väldigt osäker och har låst in sig själv i ett litet skal men så träffar hon Bastian. Och efter det börjar hon öppna upp sig mer, finna sig själv och sina krafter. Som är rätt häftiga. Jag hade önskat att början av boken var längre. Så att jag fick lära känna henne som hon var då bättre och Bastian. Det rullade på lite för fort. 
Och det är något positivt, att det händer saker nästan hela tiden. Det gick fort att läsa och Lindell skriver på ett sådant sätt att jag bara vill vända blad hela tiden. 
Det börjar på en skola och när Mindra inte kan gömma sig längre tvingas de att fly. Andra starka karaktärer blandas i in i leken och jag inser att det kommer inte att sluta så som jag trodde från början. Det är mycket känslor men på något sätt känns det naturligt i den världen. Det finns flera olika typer av änglar, skiftare och dryader m.m. 
Att de blir kära över rasgränserna är inte populärt bland alla medan vissa inte ser något problem med det. På något sätt känns det som att jag bara skrapat på ytan till vad som kommer att hända och vad som kommer att bli. Att en stor förändring är på väg känner man svagt av och att det har med Mindra att göra är tydligt. :-)
Jag har inte grepp om Bastians roll, utan att spoila för mycket vill jag ändå säga att om författaren har större planer för honom återstår att se. Han bleknar lite i sin karaktär jämte starka karaktärer som Delhad. 

Beskrivningarna är bra men hade önskat lite mer av den varan. Karaktärerna är trovärdiga om än smått impulsiva. Historien har precis börjat och jag vill gärna läsa mer om Mindra och hur det kommer att gå för henne. :-) Andra delen heter Skogsblod och är redan utgiven. jag har beställt ett signerat exemplar av författaren som jag hoppas kommer snart. :-) 

För att få veta mer om författaren besök gärna hennes facebooksida: Ylva Lee Lindell Författare

Boken finns att köpa på Adlibris och bokus eller direkt av författaren eller förlaget Mörkersdottir



2 kommentarer:

  1. Jag har läst båda delarna i serien och jag längtar redan efter tredje delen som Ylva Lee Lindell jobbar på just nu. Och min favoritkaraktär i hela serien är Delhad :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att höra. Har beställt andra delen och hoppas den kommer snart. :-)
      Själv har jag ingen favorit ännu men kanske efter andra boken :-D

      Radera