Sidor

tisdag 23 juni 2015

Boktips: Ädelstens-trilogin av Kerstin Gier

Engelska omslagen, sjukt snygga!
Idag boktipsar jag om Ädelstens-trilogin, första delen Rubinröd, andra delen Safirblå och tredje Smaragdgrön.
Först baksidetexten på Rubinröd:
Gwendolyn Shepherd lever med sin stora och speciella familj i London. I väntan på att hennes malliga kusin ska göra sin första tidsresa, fördriver Gwen tiden med att plugga och hänga med sin bästa kompis efter skolan. Ända tills den dag hon plötsligt befinner sig i det viktorianska London i slutet av 1800-talet! 
Gwendolyn finner sig snart indragen i hemliga planer och mystiska intriger som ett uråldrigt ordenssällskap under ledning av 1700-talsgreven av Saint Germain planerar. Tillråga på allt så utses den några år äldre Gideon, snygg men värsta stroppen, till hennes ledsagare för att hjälpa henne med de första tidsresorna.

Jag tyckte om alla delarna precis lika mycket om jag ska vara ärlig! Vilket är ovanligt men mest kanske för att de följer varandra. När du stänger första och öppnar andra har ingen tid gått alls, du bara fortsätter där du var. Ovanligt och trevligt måste jag säga :-) 
Kände lite samma med denna serien som jag kände med Enklav att jag orkade inte leta fel, jag bara njöt av spänningen och läste för rent nöjes skull. 
Det är en fin berättelse om kärlek, familj och tidsresande så klart ;-) 
Jag engagerade mig mer i karaktärerna än vad jag trodde att jag skulle göra, de är mycket trovärdiga. Beskrivningarna är precis lagom, inte för långa och inte för många. Jag gillar Gwendolyn och Gideons relation, en del onödiga missförstånd i riktig Romeo och Julia-anda men tack och lov kortvariga. Vad jag gillade var dynamiken mellan dem. 
Mitt enda klagomål är att hela serien utspelar sig under en vecka cirka. Jag hade för trovärdighetens skull velat att det utspelades under ett år istället. Hellre några fler tillagda avsnitt! Det känns som att författaren stressar genom att få allt att hända under en vecka. 
Men det var bara det och inget man inte kan komma över. 

En mycket läsvärd vacker berättelse! 
Och har du inte läst den tycker jag att du ska göra det! 

Det finns tydligen en film med av första delen, den är inspelad på tyska men ska finnas dubbad till engelska. Får se om jag kan få tag i den. :-) 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar