Sidor

måndag 7 april 2014

Boktips - Ekens Dotter av Annah Nozlin



Har ju nämnt tidigare att jag ska lägga ut här om jag har fler boktips att dela med mig av,
har tyvärr inte hunnit läsa så mycket som jag velat men har nu i helgen ägnat mig åt
Annah Nozlins magiska värld. 


Då hon redan hunnit ut med båda delarna i serien så köpte jag båda två på en gång, vilket var tur för när jag läst första så ville jag dyka ner i tvåan på en gång. Vilket jag gjorde också. :-) Har haft en helg där min kropp inte velat samarbeta så läsningen har verkligen underlättat och jag läste som sagt ut båda två under två dagar.
Det är magi, älvor, prinsessor, prinsar, kärlek, borgar, slott och ett kungarike på gränsen till krig. 


Första delen heter "En av de sista" och så här står om boken på baksidan:

"Stjärnorna styr ödet och på mindre än ett dygn ställs hela Kels värld på ända. Hon rycks iväg från sin familj och sin bror som hon älskar över allt annat. Vem är hon och var hör hon hemma? Vid Irvs fästning är det av tradition bara pojkar som lärs upp, men Kel får ändå lära sig svärdskonst och om örters helande verkan. Trots att hennes mors fiender inte lämnar henne ifred så finner hon kärleken och ser med tillförsikt på framtiden."

Man får följa Kel från ung ålder till tonår, allting går som i en ström, mjukt och flytande om man bara följer med. Jag brukar alltid försöka lista ut vad som ska hända längre fram när jag läser för att se om jag får rätt, ibland stämmer det och ibland inte. Just denna gången hade jag ingen aning om vad som skulle hända upptäckte jag relativt snart. Historien "bröt" av från det som jag förväntade mig skulle hända vilket var uppfriskande och gav spänningen ett annat djup. Efter att ha läst över halva första boken så insåg jag att författaren kunde komma med vad som helst och jag läste med andan i halsen. Boken fick mig flera gånger att utbrista högt "VA?!" och inte på ett dåligt sätt. ;-) Första delen är en uppbyggnad och man får lära känna Kel väl, jag gillar henne, väldigt mycket. Hon är temperamentsfull, envis, humoristisk och allt det med ett stort hjärta. Det känns som att allt hon gör, gör hon med passion. Även om det handlar om att slåss, klättra i träd eller ge sitt hjärta till någon så är varje handling och varje känsla stark och styrande. 
Miljöerna är utförliga och det är inga som helst problem att förstå vad författaren vill visa, världen är magisk och det finns så många olika delar i den som gör mig nyfiken och önskar att hon kunde skriva fler böcker om det som man bara får en liten smakbit av. 

Andra delen heter "Splittrade skärvor"

"Hemligheter uppdagas, men Kel har inte alla bitar till pusslet. Varför berättar hennes far inte sanningen? Medan hennes bror försvinner allt längre bort kommer kriget oundvikligen närmare. Kel skickas ensam iväg för att hitta sina systrar, trygg i förvissningen om att hon sedan kommer att återförenas med sin älskade. Stjärnorna styr ödet och framtiden blir inte som hon väntar sig. "
Vad ska jag säga om denna boken, jag har precis lagt ner den och är nog fortfarande lite omtumlad. Jag har gått från skratt, oro, nervositet, glädje, panik och sorg. Mina känslor behöver återhämta sig lite. ;-) Men det som jag kan säga är att den är lika bra som ettan, om inte snäppet vassare till och med. Detta är böcker som jag kommer bära med mig ett tag, tänka tillbaka på och önska att jag kunde läsa om för första gången. :-) 

Vill råda alla till att läsa dessa böckerna, om ni inte gör det så är det er förlust!

Är fortfarande lite snurrig i huvudet och kroppen sisådär så är något oklart eller jag kanske inte förklarat det bra säg bara till! 


Nästa bok på tur är Elin Holmerins "Eldfloder"! 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar