Sidor

onsdag 19 februari 2014

Boktips - Liv & Döden själv av Charlotte Wikhall

Fick för ett tag sedan testläsa Charlottes kommande bok "Liv och döden själv".
Hade inte en aning om vad jag hade att förvänta mig, jag hade inte läst något av henne tidigare, även om jag varit nyfiken på att göra det. Samma oro som jag fick innan jag skulle läsa "Porten" drabbade mig och jag tänkte återigen "Tänk om jag inte tycker om den!". Jag förstår inte varför jag är så orolig, för det behövde jag verkligen inte vara denna gången heller! :-) 


Ska beskriva lite kort om vad den handlar om. Är dålig på att sammanfatta så ni får ha lite överseende om det blir oklart. ;-)
Man får följa Liv från födsel till vuxen ålder, hon lever tillsammans med sina föräldrar och ett antal ogifta farbröder och fastrar. Handlingen utspelar sig i Sverige i en lantidyll, tidigt 1900-tal. Man får följa med på hennes resa, genom livets alla skeenden, upptäckten av kärleken, sanningen om livet och framförallt hennes möte med döden. 

Kass är jag på att sammanfatta men hoppas ni förstår ändå!
Vad tyckte jag om boken? 


Den får toppbetyg av mig, ännu en bok som jag sträckläste då jag även denna gång blev dragen framåt. Jag ville veta mer. Något som är lite unikt med denna boken är att händelser kan ske blixtsnabbt, ena sekunden är allt lugnt och fint och i nästa har hela tillvaron rasat samman igen. Precis som det är i verkliga livet och jag tycker att Charlotte har skildrat de snabba svängningarna som kan ske väldigt bra. 
Det är på sina sätt rått, ärligt och öppet. Och med det så menar jag att allt inte är inbäddat i rosafluffiga moln där man lätt kan romantisera händelser i livet som man vill. För livet kan vara rått och tragiskt utan att man ska behöva försköna det.
Nu vill jag inte få det att låta som att det är en tragisk bok, för det är inte. Tvärtom så tycker jag att den är upplyftande och huvudkaraktären visar en styrka utan dess like.
Livet får rasa samman men det gäller att resa sig upp igen och leva vidare. 


Karaktärerna är trovärdiga, man berörs av dem och Charlotte har skickligt bäddat in sina beskrivningar i texten så att man se allt framför sig på ett naturligt sätt. En bok att förloras i helt enkelt, jag var helt inne i texten och bara viftade bort min sambo irriterat när han ville ha min uppmärksamhet. Tillslut blev han så nyfiken att vi låg båda två och läste in i datorskärmen. Han engagerade sig även i testläsningen och började själv kommentera.
Men så brukar det vara med böcker som fångar mig direkt, jag är knappt kontaktbar och det händer inte ofta. :-) 


Gillar verkligen huvudkaraktären, hon är rak och ärlig! Och som jag sagt tidigare, ohyggligt stark och lojal. En annan favorit är såklart Tomas (Ni kommer förstå varför) han är en sån härlig kontrast till Liv och de kompletterar varandra perfekt.
Man kunde ganska snabbt räkna ut vem Liv skulle falla för. Men känner att det har med hennes karaktär att göra, hon vet vad hon vill och i detta fallet vem hon vill ha.
Kändes väldigt uppfriskande att det inte var en massa kluvna känslor och velande innan, men inte mindre romantiskt eller mindre gripande för det. 


"Liv och döden själv" är första delen av två, följande del heter "Sagas Saga".
Jag har inget utgivningsdatum för den ännu men under sommaren eller senast i september är det planerat. Så detta är en liten smakbit av vad som komma skall!

Detta är Charlottes femte bok, medan ni väntar på att få läsa den här (för det gör ni väl?) så finns hennes tidigare fyra böcker att njuta av så länge.
- Nattskuggans i hans ansikte: finns att ladda ner gratis på Charlottes hemsida. (som jag kommer länka till längre ner.)
- Ödets Aamäck 
- Amerikaringen 
-Min älskarinna från Peru

Böckerna går att köpa antingen via Charlotte själv eller Kongressförlaget.
För att läsa mer om Charlotte och hennes böcker så besök gärna hennes hemsida:

Charlotte Wikhall - Författare
Eller så kan ni "Gilla" hennes sida på facebook:
Charlotte Wikhall


Vill varmt rekommendera er att läsa Charlottes böcker! Loved it! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar