Sidor

fredag 31 januari 2014

Egenutgivning återigen.

Vad ska man säga?
Jag har inte varit så aktiv som jag har velat vara på den här bloggen det sista. :(
Ska verkligen försöka bättra mig men det känns som jag aldrig har tid.

Var på en författarträff igår i Vänersborg! Det var verkligen jätteroligt att få träffa andra som håller på och skriver eller har gett ut, antingen själva eller på förlag. Alla historier och all erfarenhet är ovärderligt när man själv försöker hitta en väg i allt brus. Jag blev även påmind om varför jag valt att ge ut själv och varför jag gav upp idén om att bli utgiven. 

Helt enkelt så älskar jag det jag gör nu! Älskar det! Kanske är jag lite av en kontrollfreak men det är en sådan befrielse att få bestämma själv. Jag har inte möjlighet att marknadsföra min bok lika mycket som ett stort förlag hade gjort men just nu spelar det ingen roll. Jag gör inte det här för att bli rik eller för att jag vill synas. Jag gör det för att jag älskar att skriva och om andra tycker om mina böcker och vill läsa dem så gör jag det för deras skull med. 

Skulle ett förlag visa sig intresserat och kanske vilja ge ut en av mina andra böcker så vet jag inte om jag skulle tacka ja. Skulle inte kunna tänka mig att lämna över arbetet till någon annan, gick igenom det scenariot i huvudet igår och funderade på vad jag skulle svara. Mitt svar hade nog blivit såhär:
"Ja, om jag får bestämma följande: egen sättare, egen omslagsdesigner och jag vill vara delaktig i varje steg. Inte bara bli informerad utan delaktig på ett sätt där jag dyker upp på kontoret varje dag och håller koll på vad ni gör. "
Inte så lockande kanske :-/ Men nu när jag har haft allt ansvar och all kontroll så får jag frossbrytningar på bara tanken att släppa den ifrån  mig. Jag kanske inte säljer flera tusen böcker på ett år men jag kanske säljer ett hundratal. Tillräckligt för att kunna ge ut andra delen i serien. I slutändan så är det känslan av att gå förbi min bokhylla och se mina böcker stå där som jag är ute efter. Första boken står där ensam för tillfället men har sällskap av ett kort på min farmor. :)
Det var kanske det som jag insåg mest igår under träffen, att jag vill vara egenutgivare! Oavsett om det är tungt ibland och man måste ha många bollar i luften så är det värt det. Bokföringen kan få en att vilja lägga sig ner och dö och posten samt en del andra som bara strular till det gör att man vill slita sitt hår men..... det är värt det!
Är fullkomligt nöjd med min försäljning hittills och den lilla läsarkrets jag har, jag skulle kunna fortsätta slita mitt hår och vilja lägga mig ner och dö enbart för de trogna läsare jag har nu och för mig själv. Framtiden får visa vad som händer med mitt förlag och med mina böcker. Men just nu så trivs vi alldeles utmärkt i vår lilla krets och småmyser varje gång det kommer in en beställning. :) 

Har en beställning som ska skickas idag, den ligger i väskan och ska slängas på brevlådan innan hemfärd. Mys, mys, mys!
Min typ av fredagsmys ;-)
Ha en underbar helg alla! Ska försöka skriva något i helgen om det finns tid.
Andra boken i serien är ute och svirar, den är skickad till testläsare som granskar den nu. Hoppas dem inte för hårda mot den! :-* 


Själv så testläser jag ett manus nu och som jag verkligen vill läsa klart. Fantastisk bok och ska avslöja längre fram vem författaren är och vilken bok det gäller. ;-) 

"Life is not measured by the number of breaths we take,
but by the moments that take our breathe away" 


ä

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar