Sidor

söndag 12 augusti 2018

Boktips! Shades of milk and Honey av Mary Robinette Kowal

"Without passion there is no art, only technique."


Läste klart Shades of milk and Honey igår och jag skrev ju att det kändes som Stolhet och fördom fast med magi. Och det var det. Nästan lite för mycket som Stolthet och fördom. 🤔
Handlingen var liknande, men även karaktärerna. Mamman är lika neurotisk som Mrs Bennet och pappan är lika lugn och samlad som Mr Bennet. Det finns även ett triangeldrama med en man som verkar vara fantastisk och den andra anses som oartig och skum. Men egentligen är det tvärtom. Det finns en obetänksam syster som kastar sig in i kärleken utan en tanke på konsekvenserna. Ja väldigt likt som sagt.
Jag hade höga förhoppningar på serien, men med allt detta sagt så tyckte jag ändå om boken, den var mysig och till skillnad från Stolthet och fördom så finns det en fortsättning. Men jag kastade mig inte över andra delen utan låter den vila lite även om jag är nyfiken på hur författaren utvecklats så är jag ändå rädd för att bli besviken.
I övrigt så var språket korrekt och vackert. Beskrivningarna lagom och personporträtten levande. Magi delen var spännande och hade gärna sett mer av det.
Jag väljer ändå att rekommendera denna bok, men att man först förstår att det är en mysig bok som tydligt hämtat inspiration från Stolthet och fördom.
Någon som läst?

****

In Regency England, Jane Ellsworth of Dorchester is a woman ahead of her time. Not only is she highly skilled in the manipulation of glamour - plucking strands from the Ether to create genteel magical illusions - she's also ambitious for her art, and dreams of being recognised as a glamourist of note in her own right, as men are permitted to. First and foremost, however, a lady of quality must marry well, and alas Jane's ambitions do not extend to her romantic prospects. Compared to her beautiful sister Melody, Jane feels invisible to suitors, and is resigned to a life of spinsterhood.
But when her beloved family comes under threat, Jane uses her magical skills to put things right, which attracts the attention of professional glamourist Mr Vincent . . . and unwittingly wanders in to a love story of her own.

Shades of milk and Honey får 3/5 ❤


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar