Sidor

tisdag 1 september 2015

Boktips: Purgatorium av Mikaela Knutsäter

Blev tipsad om den här boken av Gabriella Kjeilen, då jag eftersökte svensk paranormal romance. Det finns inte många författare i Sverige som skriver i den genren vilket är lite tråkigt. Det är ju en väldigt rolig genre. Man får det övernaturliga samt en massa kärlek med oftast lyckliga slut. 
Har man läst en del "tunga" böcker är det lite avslappnade att bara läsa om relationer och kärlek utan mäktiga krig och lidanden. Så nu har jag läst Purgatorium av Mikaela Knutsäter. 

Först baksidetexten: 
Samma dag som Willow fyller tjugo träffar hon Kain på nattklubben Purgatorium. Hon dras till honom, trots att han verkar farlig och redan tycks känna till saker om henne. Kain bor i ett slott, har ögon som tycks se Willows själ och han dyker upp på de mest märkliga ställen. Samtidigt som de träffas allt mer börjar ett par svarta korpar besöka Willows fönster på kvällarna.
När sanningen om vem Kain är närmar sig undviker han Willow, samtidigt som den artige men mystiske Aristo börjar uppvakta henne. Hon upptäcker att hon har två farliga män i sitt liv, att de båda vill ha något från henne och att allt inte är som det verkar...

Det första som slog mig när jag skulle beskriva boken var att den är en ganska typisk paranormal romance. Det är relationer som står i fokus och allt annat runt omkring är mindre viktigt. Den handlar om Willow som plötsligt börjar få uppmärksamhet från inte bara en man utan två. Kain och Aristo. Jag tyckte inte om Kain i början, inte alls. Men när han sedan sakta började förändras och man fick se nya sidor så förstod man honom bättre. Aristo däremot tyckte jag om direkt men mina känslor för båda männen förändrades drastiskt mot slutet. 
Huvudkaraktären då, Willow. Hon är väldigt naiv! Så blåögd att jag vill skrika på henne ibland. Hon har många inre dialoger som gärna upprepar sig. Åt ena sidan förstår man att hon gått igenom mycket och hon kan vara riktigt stark emellanåt men sedan veknar hon och underkastar sig lite för ofta. Jag hade velat se mer av glöden. 
Men trots det så är det en fin kärlekshistoria. Jag lockades hela tiden till att läsa vidare vilket gjorde att boken ändå inte tog så lång tid att läsa. Tempot är bra och precis när det börjar gå ner, händer något annat och man måste fortsätta läsa. 
Tror att boken skulle tilltala de flesta, jag får lite YA känningar från den. Vet inte om det var tanken men den skulle kunna läsas från 16 år iafl. Trots lite heta sexscener. ;-) Fast det finns inte så många att jag skulle sätta 18 års gräns.
Egna önskemål är att jag skulle velat ha ett eller två kapitel extra i början, innan allt drar igång så man får lära känna Willow lite på tu man hand så att säga. Nu kastas man direkt in i handlingen och det är ju helt en smaksak om vad man föredrar. Sedan skulle jag gärna sett några extra kapitel i mitten ungefär, lite fördjupande i hennes relation med Kain. I boken beskrivs det som att dom har träffats varje dag i en månad och jag hade gärna velat få läsa om någon eller några av dom dagarna. 

Detta är Mikaelas debutroman och jag tycker att hon har lyckats fånga genren  YA- paranormal romance. Det är inte helt sockersött med rosa moln av känslor. Det är lite jobbigt, skrämmande, vackert och mörkt och vemodigt som en första kärlek ska vara tillsammans med de där rosa molnen. :-) 
Skulle rekommendera boken till alla romantiker därute! Ni vet att ni är fler än vad ni erkänner ;-) Och jag hoppas att få läsa mer av Mikaela i framtiden.

Boken finns att köpa hos förlaget Mörkersdottir, Adlibris eller Bokus!  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar