Sidor

tisdag 19 maj 2015

Boktips: Stjärnmärkt av Jessica Spotswood

Jag har precis läst ut Stjärnmärkt som är andra delen om Systrarna Cahill. 

Detta står det om den på Adlibris: 

Stjärnmärkt tar oss tillbaka till ett alternativt New England i slutet av 1800-talet - en värld befolkad av häxor, tyngd av brödraskapets förtryck och en ödestyngd profetia.

Cate har gått med i systraskapet, en hemlig sammanslutning av häxor. Där axlar hon motvilligt den tunga bördan av att vara den utvalda, den häxa som en gammal profetia pekat ut som den som ska leda kampen mot brödraskapets tyranni och få till stånd en ny magisk tidsålder.


Men även inom systraskapet härskar intrigerna. Lojaliteter och tidigare allianser prövas, svek och faror lurar bakom varje hörn och systrarnas mod, kärlek och vilja att beskydda de man älskar testas till max.


Det var lite jobbigt att ta sig igenom denna boken, kanske mestadels för att det inte händer så mycket i själva handlingen förrän på slutet där allt tycks hända på samma gång och en del blir utlämnat, tråkigt nog. 

Vad som det har varit mest fokus på i denna del är politiken känns det som, hemliga samtal och utvärderande av medmänniskor som går att lita på eller inte. Vem är oraklet? Meningar går isär och relationer splittras. Det är en annan form av spänning som jag hade lite svårt att till mig om jag ska vara ärlig och jag kan inte säga exakt vad det beror på. 
Jag kanske hade förväntat mig mer..... 
En del karaktärer är svåra att förstå sig på, deras val och beteende. Man får aldrig veta varför de är som de är. Eller varför de vill som de vill. 
Huvudkaraktären Cate svänger i sitt humör och i sina beslut. Något som blir en aningen påfrestande efter ett tag. Vet inte om författaren vill få till kvalen som en ung kvinna i en svår tid tvingas genomlida, men hon känns bara velig och svag. 
Ändå gillar jag henne på något sätt och slutet lovar gott om fortsättningen. 
Hade den inte slutat som den gjorde hade jag nog inte läst tredje delen men nu kommer jag att ge den en chans. 

Beskrivningarna är precis lagom och vackert målande medan man läser, utan att det blir för långrandigt och stör i läsningen så smälter beskrivningarna in naturligt i handlingen. 

Miljön ska ju vara ett alternativt 1800-tal i England men det känns inte trovärdigt. 
Men om man bortser från det och köper författarens värld utan att analysera den för mycket är miljön skrämmande men samtidigt magisk. Man håller andan emellanåt för man lever sig in så i berättelsen. Brödraskapet styr med skräck och man hatar dem lika mycket som man blir rädd för dem. Mycket skickligt gjort av författaren. 
Det finns inga gråskalor i denna värld, allt är svart eller vitt enligt brödraskapet. 
Jag kan känna att det är lite samma med häxorna, vissa häxor borde verkligen inte få vara en del av deras gemenskap men bara för att de är häxor så är de automatiskt välkomna. Sedan får de ställa till med hur mycket jäkelskap som helst tydligen utan några konsekvenser. Önskar någon form av ledare i nästa bok, så att inte häxorna bara kan göra vad de vill utan någon att stå till svars för. 
För det är inte bara en olydig häxa, vi talar om halva "skolan" inklusive äldre lärare som man tycker borde vara klokare. 
Men men... ålder är inte alltid ett intyg på visdom. 

Trots allt så gillade jag första delen även om andra var lite ljummen så ser jag fram emot tredje. Vilken tur att den ligger på mitt nattduksbord och väntar då ;-) 


Boken finns att köpa på tex Adlibris. Eller låna den på biblioteket! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar