Sidor

fredag 24 april 2015

Boktips: Delirium av Lauren Oliver

Jahopp så äntligen lyckades jag ta mig igenom Delirium av Lauren Oliver.
En del av mig vill bara skriva en recension och inte ett boktips för det fanns så många delar av den här boken som störde mig. Men samtidigt så blev den betydligt bättre till slutet vilket gör att jag är nyfiken på att läsa del två.

Baksidetext: 

Förr i tiden var kärlek det viktigaste i världen. Människor gjorde vad som helst för den. De kunde ljuga för kärlekens skull. Till och med döda.

Men allt är annorlunda nu. Kärlek är en sjukdom som går att bota. Regeringen ser till att alla genomgår behandlingen när de fyller arton.

Ett liv utan kärlek är ett liv utan smärta. Det är tryggt, förutsägbart och lyckligt.


Lena Haloway har alltid sett fram emot dagen då hon ska bli botad. Men med 95 dagar kvar till behandlingen händer det otänkbara …

Till att börja skulle denna boken kunna kapas till hälften, av 465 sidor var det ca 200 sidor som faktiskt hade betydelse. Beskrivningarna är så onödigt långa att jag hoppar över flera sidor av ren beskrivning av en omgivning. Varje gång de ska någonstans så beskrivs hela händelseförloppet från att de lämnar punkt A tills de kommer till punkt B.
Den inre dialogen är plågsamt enformig och upprepningar som lägger sig på upprepningar gör att jag bara vill lägga ifrån mig boken och aldrig plocka upp den igen.
Hade jag varit den som gått igenom manuset innan tryckning hade sidorna varit fulla av röd text där det står STRYK eller TA BORT. Jag kan inte begripa att manuset passerat en redaktör och ändå finns det så mycket onödig text kvar. 


MEN.... vad som gör att jag tillslut vill dela med mig av denna boken som ett boktips är för att de sista 200 sidorna faktiskt har varit bra, det händer saker, hemligheter avslöjas och även om jag inte riktigt tycker om vissa val som karaktärerna gör så känns det som att jag först nu har kommit in i en den. Nu har boken dragit igång, nu händer det något! Vilket gör att slutet känns hastigt och man förväntas sig nästan att den ska fortsätta eftersom att det först nu faktiskt börjar komma en handling. Men det är väl det som del två består av antar jag.
Jag hoppas att del två inte är på samma sätt som första, att jag måste vänta till de sista 200 sidorna för att se handlingen röra sig framåt. Hoppas!
Skulle det visa sig att den är det kommer jag i ärlighetens namn inte orka läsa hela och förmodligen lägga den ifrån mig. 


Som ni kanske märker så har jag inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om den, allt hänger nog på del två. Men jag lägger ändå ut den som ett boktips just för att när handlingen drar igång är den intressant. Det finns gott om romantik även om Alex blir kär i Lena helt utan anledning egentligen men jag antar att det ska vara någon form av "Kärlek vid första ögonkastet". Författaren nämner ju Romeo och Julia en del så det är väl den formen av kärlek hon anser vara romantisk.

Kort och gott så har jag inte bestämt mig för vad jag tycker om den, jag vill inte rekommendera den men skulle inte heller avråda någon från att läsa den.
Läs och se vad ni tycker själva, ni kanske tycker att jag helt har tappat förståndet och att det är en av de bästa böcker ni läst. Vem vet! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar