Sidor

torsdag 13 november 2014

Flytt och allt annat i livet.

Som vissa av er kanske vet så ska vi flytta från lägenhet till hus. Flytten var inte planerad och vi hade inte en tanke på att flytta i år. Visst har vi letat hus ett tag men det är svårt att hitta något som passar just för oss. Inte för långt från Uddevalla och lagom stort.
Det ska erkännas att vi är lite kräsna med var vi vill bo och vilka krav vi har på det hus vi söker.
Men när vi såg detta föll alla bitar på plats.
Det passar oss perfekt! 


Så när vi tog det här huset tänkte vi att vi inte kommer att flytta in förrän i februari. Vi har ju en lägenhet nu och tre månaders uppsägningstid på den. Så vi var inte fullt så stressade. Men när butikerna började få upp sina julsaker och man mentalt började planera för julen så kände vi mer och mer hur vi väldigt gärna skulle velat fira julen i huset.
Men vi hade ju lägenheten och att betala hyra för något som ska stå tomt känns väldigt onödigt. 


Iallafall så hörde vår hyresvärd av sig och sa att hon hade en tjej som ville komma på visning. Jag fixade i ordning inför den och de kom och tittade. Hon var klart intresserad och jag visste då att hon skulle ta den. Av ren chansning frågade jag när hon ville flytta in och hon svarade då "så fort som möjligt" jag tog en ny chansning och frågade "kanske 1 dec?" och hon svarade "ja gärna"

Hej och hå! I en sekund var jag överlycklig! Tills hon hade gått och jag såg mig omkring i lägenheten och insåg att vi har alldeles för mycket saker. Verkligheten kom ikapp och jag fick en väldig lust att bara slänga allt vi har för att slippa packa. :-/ 
Finns det något tråkigare än att packa? 
Och sedan bärandet!
Nu har ju jag en liten fördel eftersom jag inte får lov att bära något tungt, pga av dåliga knän och leder. Men det gör det nästan värre. Istället får jag så dåligt samvete när alla andra bär och jag bara pekar. :( Självklart bär jag lättare saker och det blir jag som flyttstädar lägenheten men ändå.... det eviga dåliga samvetet (som farmor brukade säga)
Vilket betyder att man oftast har dåligt samvete för något........... och det stämmer ju.

Men om jag ska bortse från packandet, flyttandet och städningen så är det värt det! Att få fira jul i huset! Förbereda bakning och maten till familjen som kommer!
Under julen finns det verkligen inga krav och inga förväntningar, bara att alla ska må bra, trivas och rulla hem efter julmaten. Förra julen var fantastisk och jag är övertygad om att det kommer bli detsamma denna julen med. 


Det kommer att vara några stressiga veckor men efter 1 dec kommer lugnet infinna sig och jag kan bara njuta medan jag packar upp och julpyntar. :-)
Efter Scifi mässan i Stockholm som är nästa helg har jag bara en julmarknad inbokad.
Den 6 december på Nordens ark men det kommer nog bara bli mysigt och det känns inte stressande på samma sätt som en mässa är.

Just nu pågår en julutlottning på vår facebooksida där man kan vinna en valfri bok från förlaget. :-) Gå gärna in och delta om ni vill. Det kommer fler utlottningar under December månad och såklart kommer vi att ha julerbjudande på våra böcker. :-)

Nej, nu ska jag rulla ihop alla mattor och packa ner kastruller!
Hoppas ni får en härlig dag! 



1 kommentar:

  1. Det är extremt jobbigt med flytt, och då har jag ändå bara flyttat från lägenhet till en annan lägenhet, haha. Värst för oss var dock flyttstädningen som först inte blev godkänd så jag fick stå där flera timmar under besiktningsdagen och skrubba, men de godkände den inte i alla fall eftersom allt inte såg helt nytt ut så till slut blev vi tvungna att anlita en städfirma i alla fall även om jag inte tyckte att det var någon skillnad efter att de också hade gått igenom lägenheten.. Nästa gång anlitar vi nog bara någon direkt så får de vara nöjda :P
    Men förstår att det måste vara skönt att få fira jul i hus. Längtar lite halvt till den dag då vi skaffar hus, men det dröjer nog ett bra tag, haha ;)

    SvaraRadera