Sidor

tisdag 14 oktober 2014

Så gör jag :)

Har sett att en del beskriver i sina bloggar deras sätt att skriva. Och det finns ju miljoner sätt att göra det på. Inga sätt är fel kan jag tycka så länge det fungerar för dig som författare.
Jag som skriver fantasy har fått en fråga tusen gånger:
 "Hur håller du ordning på allt?"
Ja... det är en klurig fråga, speciellt för mig då jag inte skriver ner mina karaktärer, ingen synopsis eller liknande. Inga scener eller fakta om min värld som jag kan använda mig av senare. 

När jag har svarat på detta har jag oftast mötts med en blick som säger
"Du är galen!" och sedan följdfrågan såklart:
"Men tänk om du glömmer något?" Jag brukar svara:
"Om jag glömmer det, så var det nog inte så viktigt." Det är ungefär här som de flesta ser ut att sätta i halsen och jag funderar på om det var så smart att säga så. :-P

Så hur kommer jag ihåg allt? Helt ärligt så har jag ingen aning, bra minne?
Jag har en tydlig bild över alla karaktärer i huvudet, en boks händelseutveckling osv. Allt har jag i huvudet. Om jag får en riktigt bra idé så glömmer jag den inte. Det har jag bevisat för mig själv om och om igen. För jag har själv stundtals varit orolig för att glömma. Men de allra bästa, de som jag inte glömt är dom som tillslut fått vara med i böckerna.
De andra som jag har glömt var som sagt "inte så viktiga".
Jag skulle inte direkt råda någon att skriva på detta sätt. Utan helt enkelt bara säga att ni ska hitta det som fungerar för er! Tips och råd i all ära men i slutändan är det bara ni själva som måste hitta fram till och finna bästa sättet för just er.
Det finns inget fel sätt.... inte så länge det fungerar. Skulle jag börja skriva ner allt skulle det säkert hämma mig rejält i skrivandet. För det är inte mitt sätt att jobba på.

Vad händer sen då? Jo jag brukar oftast få en idé om en eller två karaktärer som jag vill skriva mer om. Sedan börjar jag bygga upp en handling runt dem. Vad ska hända? Var är dom och vilka är med dom? Deras relationer till varandra, deras relation till omgivningen. När man skriver fantasy kan man ju även välja vilken dimension det ska utspela sig i. ;)

Och sen bara skriv! Låt berättelsen komma naturligt och låt den ta överhanden emellanåt så märker du snart att den på sätt och vis lever ett eget liv. :) Många av mina böcker slutar på sätt som jag inte hade planerat från början. Händelser, karaktärer och även kärlek har ändrats flera gånger efter att jag väl börjat skriva. Det är väldigt spännande och skriva på det sättet måste jag säga. :-)

Föreställ dig så mycket du kan, vid varje avsnitt, scen eller kapitel föreställer jag mig miljön, karaktärerna och detaljer i huvudet. Försöker se det framför mig som en "film".

Lite såhär gör jag :)
Men återigen, hitta det sätt som fungerar för dig. Prova dig fram och testa olika redskap för att lista ut vad som får skrivandet att flöda bäst.

Ha det bra! Kram! 





5 kommentarer:

  1. Skulle kunnat skriva detta själv... fast det hade inte blivit så bra! Jag känner så väl igen mig, gör likadant. Det är det som gör det så spännande, att inte veta i förväg vad som ska hända.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Tror man snurrar till det om man tänker för mycket.

      Radera
  2. Du har fått ett litet award från mig på bloggen :D http://gpkjeilen.blogspot.se/2014/10/sisterhood-of-world-blogger-award.html

    SvaraRadera
  3. Känner igen mig i det du skriver. Jag har liksom allt i huvudet och tycker att synopsis är det jobbigaste som finns, haha :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha! Visst är det :-P Bättre att bara skriva! :)

      Radera