Sidor

tisdag 27 maj 2014

I nattens mörker av Natalie Sjögren och Dödens Gåva av Nellie C Lind



När jag var på Andra världar mässan köpte jag ju hem lite böcker.
Två av dom var I nattens mörker av Natalie Sjögren och Dödens Gåva av Nellie C Lind. 


Tänkte skriva lite om vad jag tyckte om böckerna, har läst dom för ca en månad sedan men inte hunnit skriva något ännu här på bloggen. Men nu är det dags och jag slår ihop dom i ett inlägg tänkte jag :-)Men jag börjar med I nattens mörker av Natalie SjögrenSåhär står det om den:
"I nattens mörker handlar om Serando som bor djupt inne i skogen. En grym varelse med evigt liv. I nattens mörker lockar han till sig kvinnor. Han livnär sig på dem. Genom tankekraft får han dem att lämna tryggheten i en närliggande byn och bege sig till hans kalla slott ute i skogen.
Hur kan en varelse bli så grym? Så skoningslös. Svaret kanske finns i hans förflutna.
Någongång för länge sedan fanns det godhet i Serando. Finns denna godhet kvar, eller är den för evigt förlorad?
Serando håller byn i ett järngrepp av skräck med sin skoningslösa terror. Ingen vågar göra något för att stoppa honom. Ingen – förutom Evilina. Hon känner en kuslig samhörighet med Serando. Varje gång han lockar en ny kvinna till sig känner hon av hans lockelse. Motvilligt dras hon till honom. Evilina tvingas välja mellan två val. Ska hon offra sig för byn och försöka rädda dem alla? Eller ska hon ge efter till Serandos lockelser och låta sig bli hans nästa offer?"
Jag såg verkligen framemot att läsa den här boken, hade kikat på den tidigare.
Att det sedan är skräck är extra spännande och det var länge sedan som jag läst en skräckbok. Kunde knappt vänta tills jag var hemma för att börja läsa och jag läste ut den på en dag. Kort och gott så tyckte jag om den, det är mörker, kyla, blod och skräck.
Jag är säkerligen lite förstörd av min barndom som innehöll många skräckfilmer och böcker. Min favoritfilm när jag var 10 år var DET av Stephen King. Idag är den ju inte alls läskig men då tyckte jag det. :-)

 Men vad jag skulle säga var att jag blev aldrig riktigt skrämd, och det tror jag beror på att jag är så van. I övrigt var den spännande och jag ville hela tiden läsa mer, komma till nästa kapitel för att få veta vad som händer!
Den var allt annat än förutsägbar och trots att jag trodde att jag visste vad som skulle hända så hade jag ingen aning.
En del luckor fanns, jag personligen skulle vilja veta mer om byn, folket där, Evilina, Serando och tja allt egentligen. Men ändå läsvärd! Hoppas att Natalie jobbar på ett till manus i skräckgenren, läser gärna mer av denna författaren i framtiden.
I nattens mörker kan ni köpa här!
Författarens blogg finns här!


Känns lagom skumt att min tredje bok i serien heter "Ur nattens mörker"
kanske får fundera på nytt namn, eller vad tycker ni? 


Andra boken jag köpte var ju då Nellie C Linds bok, Dödens gåva.

Såhär står det om den:

"När den gamla och sjuka völvan Åshild bestämmer sig för att gå över till den andra sidan i förtid får varken Dagnie eller hennes syster Istrid något annat val än att försöka hjälpa henne. 
De kontaktar Dödens gud i hopp om att han ska uppfylla Åshilds önskan. Döden, som är en auktoritär och skrämmande man, är däremot inte intresserad av att hjälpa Åshild. Om Åshild vill ha hans hjälp vill Döden ha något i gengäld. Han vill ha Dagnie.  
"Dödens gåva" är en berättelse som utspelar sig under vikingatiden om omöjlig kärlek, en mörk förbannelse och om att ha hopp när inget hopp finns kvar.
"Dödens gåva" är den första boken i serien Völvornas gudar."


Jag hade kikat på denna boken ett tag också innan jag köpte den på Andra världar mässan.
Vad kan jag säga om den, den är romantisk, dramatisk och spännande.
Det tog mig en dag att läsa ut den här med och jag tyckte om den. Jag gillar storyn!
Vad jag saknade i denna var samma som jag saknade i Natalie Sjögrens bok. Lite mer av allting, jag vill veta mer, mer detaljer och mer historia hade jag velat ha. Men den klarar sig lika bra utan det med. Det är bara vad jag personligen tycker.
Det är en lättläst och romantisk bok.
Läser gärna fortsättningen i serien och hoppas andra delen kommer ut snart.
Den tillhör genren Paranormal Romance så gillar du omöjlig kärlek och övernaturligt tycker jag att du ska läsa Dödens Gåva. Nellie har skrivit fler böcker som ni kan läsa mer om på hennes blogg.
Dödens Gåva kan ni köpa här!
Författarens blogg finna här! 



 

6 kommentarer:

  1. Tycker absolut du kan kalla din bok Ur nattens mörker! Så många böcker som det finns så måste ju somliga heta samma sak och här är det ju inte ens riktigt likadant! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh va bra! Då slipper jag tänka på det. Tycker titeln passar så bra på tredje delen och skulle bli svårt och tänka ut en annan. :-)
      Fast å andra sidan hade Ödesgudinnans val tre olika titlar vid flera tillfällen. :-P

      Radera
  2. Jag gillade också Nathalies bok och jag vet att hon jobbar på ännu en i skräckgenren. Den skall visst handla om svarta madam. Och vad jag förstår ska den vara riktigt läskig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter lovande! Har din bok här hemma med som ska läsas ;-)

      Radera
  3. Åh vad kul att du tyckte om I nattens mörker. Jag tyckte också att DET var läskig när jag var liten. Stephen King i allmänhet är en stor inspiration för mig. Just nu skriver jag om Svarta Madam, precis som Perny sa. Första utkastet är snart klart.
    /Nathalie Sjögren

    SvaraRadera