Sidor

söndag 20 oktober 2013

Mina läsvanor....

Har fått en förfrågan av Porten - mitt fantasyprojekt att svara på nya frågor
- denna gång handlar det om läsvanor.

1. Har du en speciell plats hemma där du brukar läsa?
 Jag läser oftast i sängen eller i soffan, tycker i regel om att ligga bekvämt och totalt förlora mig själv i en bok. Verkligheten runtomkring försvinner och då kan jag läsa i timmar.
2. Bokmärke eller random pappersbitar?
 Ja hrmmm... nu gör ju jag något så oförlåtligt som att vika sidorna. Gaah...skäll inte på mig nu men mina bokmärken försvinner alltid och alla små papperslappar man lägger i har en tendens att försvinna spårlöst de med! Så i nödsituationer har jag varit tvungen att vika sidan för att veta vart jag är någonstans. Men i många fall lämnar jag boken öppen också.
3. Kan du sluta läsa när som helst eller måste du sluta efter ett kapitel eller ett visst antal sidor?
 Det beror helt och hållet på boken! Är det ett litet segt parti eller kapitel så brukar jag läsa färdigt stycket innan jag lägger den ifrån mig. Men är boken spännande så kan jag läsa till långt in på natten.
4. Äter eller dricker du något när du läser?
 Oftast inte, möjligtvis en kopp kaffe som står på bordet intill och hinner bli kallt innan jag minns att den är där.
5. Brukar du lyssna på musik eller ha på TV:n medan du läser?
 Nej, det är väldigt sällan. Det blir mer distraherande än något annat, samma när jag skriver. Jag kan inte skriva med musik på men störs däremot inte av tv:n. Vi bor ju två i detta hushåll och har lärt mig att stänga av tv:n och bara skriva när min sambo kollar på hockey eller liknande.
6. En bok i taget eller flera samtidigt?
Jag läser alltid en bok i taget. Kan inte riktigt förklara varför men det har alltid varit så.
7. Läsa hemma eller överallt?
Hemma och lite överallt. som sagt om boken är en sådan man inte kan lägga ifrån sig så tar jag den med mig överallt. Bussen, bilen och hem till andra om man skulle få en chans att läsa några rader vid något tillfälle. :) 
8. Läsa högt eller tyst i huvudet?
Jag läser tyst för mig själv, är det någon mening som är luddig eller jag behöver läsa om några rader för att förstå bättre så kan jag mumla för mig själv.
9. Hoppar du fram i boken eller hoppar du över stycken?
Oh detta är en jätteintressant fråga och jag har faktiskt ett ypperligt exempel. Jag hade läst första delen i en serie, skriven av en av mina favoritförfattare Diana Gabaldon. När jag sedan skulle börja på andra så fick jag en chock! Upplägget var helt förändrat och karaktärerna var inte där jag lämnat dem. I panik hetsläste jag kapitel efter kapitel och hoppade faktiskt över några i min iver. Jag ville vet vad som hade hänt och jag ville veta det nu! Det slutade med att jag läste om boken när jag väl fått svaret på min fråga och är innerligt lycklig över att hon inte utsatt mig för samma chock i de andra böckerna. :) Men annars läser jag varje kapitel, kanske skumma igenom ett långtråkigt avsnitt men det händer sällan.
 
10. Bryta rygg eller inte?
 Bryta rygg! utan tvekan! Böckerna ska vara vällästa och använda. De gör ingen  nytta om de bara står i en bokhylla och ser fina ut.
11. Skriver du i böcker?
Nej inte direkt, mitt namn som mest om jag köpt boken och har den med mig och kanske råkar glömma den någonstans. Så vet ju den som hittar boken att den är min :)
12. Vilka taggar du?
Vet som sagt inte vilka som svarat, Men jag testar med:
The library
Maria Bielke von Sydow
Kim m Kimselius
 
 
 

2 kommentarer:

  1. På fråga 2 - du lägger den väl inte upp och ned?! Ajajaj... :)
    Mamma lärde mig att inte göra det, men egentligen förstår jag inte varför. Men vika öron, aldrig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jojomen! upp och ner på ett bord eller i sängen. :) Viker öron hela tiden måste jag ju erkänna. Är skrämmande dålig på att använda bokmärken. Därför är det bra med böcker som har flikar man kan vika in vid sidan eller ett litet band som man flyttar runt. :)

      Radera