Sidor

onsdag 2 december 2015

Recension: Gömd av Therese Wittgren

Har nu läst färdigt Gömd som jag köpte på bokmässan i år.
Pluggandet och redigerandet av min tredje del i serien har gjort att jag inte hunnit läsa så mycket eller skriva recensioner men nu så. Det kommer att komma recensioner på tre böcker denna veckan iafl. :-)

Jag blev väldigt nyfiken på boken när jag såg den på bokmässan, baksidetexten verkade lovande och omslaget har en liten romantisk ton men ändå mystisk. Det är en historisk roman, vilket är det enda jag läser förutom fantasy. :-P

VADSTENA 1478.
Vendela lever tillsammans med sin bror och far sedan modern dött. Efter ett övergrepp får Vendela missfall, vilket fadern upptäcker. Han sänder henne till klostret i Vadstena för att gömmas undan för omvärlden. Dit har ryktet om henne redan nått, hon anses vara en lösaktig kvinna. När munken Andreas får se den nyanlända gästen ser han genast något annat hos henne. Munkarna och nunnorna lever strikt åtskilda i klostret, men klostrets yngre medlemmar ser till att mötas ändå. Mötet blir en början till en stor förändring för både Vendela och Andreas.

Början av boken är väldigt lovande men sen faller det isär lite tyvärr. Relationen mellan Vendela och Andreas blossar upp alldeles för fort utan någon egentlig förklaring förutom att dom attraheras av varandra. För någon som Vendela, som blivit våldtagen och sexuellt utnyttjad under en längre tid känns det inte trovärdigt att hon blir tagen av lust bara av åsynen av Andreas. Det borde egentligen vara det sista hon tänker på i mitt tycke.
Hon beskrivs som skygg och blyg och hennes agerande stämmer in på den beskrivningen. Vilket är ganska vanligt bland dom som blivit utsatta för sexuella övergrepp. Men när hon senare blir ensam med Andreas byter hon personlighet. Hon är kaxig och vågad helt plötsligt. Hade hellre sett att deras relation byggdes upp på tillit och ömhet innan det sexuella kom in i bilden. Det är ganska mycket velande med, genom hela boken. Dom blir aldrig riktigt säkra på varandras känslor, om det är för att skapa spänning vet jag inte.
Andra karaktärer i boken växlar mellan olika personligheter verkar det som med. De agerar på ett sätt för att sedan byta helt. Mot slutet av boken tappade jag bort mig lite, jag fattade inte riktigt vad som hände från kapitel till kapitel. Lite rörigt, men känner allt detta hade kunnat åtgärdats med en ordentlig redigering. Vissa delar kan strykas medan andra hade behövt mer tid.
Historien i sig är spännande, miljöbeskrivningarna är lagom och ger tillräckligt med information utan att bli för långdraget. Therese är duktig på att beskriva de sexuella scenerna utan att det blir klyschigt. Det är hett och sensuellt!
Språket är behagligt och lättläst och det hade kunnat vara en tiopoängare om karaktärerna varit mer trovärdiga. Jag skulle ändå vilja läsa mer av Therese Wittgren för hon har grym potential. Kan inte hitta att hon hade skrivit något annat med det kanske kommer. Skulle vara kul att se hennes utveckling. För oavsett om man skrivit en bok eller fyrtio så utvecklas man hela tiden.

Kort och gott: Inte en favorit men jag kan se potentialen och hoppas att Therese skriver fler böcker.

Boken finns att köpa via Adlibris, Bokus och förlagets shop Mörkersdottir