Sidor

fredag 17 juli 2015

Boktips: De sömnlösa av Sanna Juhlin

Min svenska fantasy sommar går sakta framåt. Det har varit lite mycket och jag har knappt haft tid att läsa mellan trädgården, solen, familj, vänner och djuren. :-D
Men det är väl så det ska vara på sommaren ;-) 
Jag håller just nu på att läsa Dagen jag dog och Fredens pris. 
Båda dessa böcker är rätt mörka. Så jag kände att jag behövde läsa något annat emellan. Lite romantik helt enkelt och då valde jag att plocka fram De sömlösa som jag har fått som recensionsexemplar. Tack för det! 

Baksidetexten: 

Smilla lämnar storstaden, sin butik och sin lägenhet för att återvända till sin barndomsby som hon inte besökt på över tio år. Det mesta är sig likt, själv är hon förändrad. Hennes sinnen är mer utvecklade, hennes kropp kräver mindre sömn och hon övermannas av nya begär. Samtidigt är hon på flykt från den man som varit hennes stora kärlek, men som nu visat en annan sida. I hembyn blir hon tveksamt mottagen av sina bröder och deras familjer, bröderna som förr mest söp och slogs har förvandlats till stabila familjefäder, medan hon som var den ordentliga, blyga flickan nu är en annan. Så möter hon en ny man och hon slits mellan det som varit och nuet och rädslan för vad som ska ske om hennes före detta hittar henne. I hembyn väntar också gamla hemligheter på att komma upp till ytan, samband och händelser som förändrar Smillas liv för alltid.

Jag visste inte riktigt vad jag hade för förväntningar. Vad jag hade fått veta innan var att det är en paranormal romance i svensk miljö. De flesta böcker inom den genren ges ju ut i Usa och det finns inte så många i Sverige ännu. Men jag hoppas att det kommer ett litet uppsving. För det är ju en rolig genre, tycker jag! 

Jag tyckte om De sömnlösa, väldigt mycket. Den gick fort att läsa och jag kunde inte för mitt liv lista ut hur det skulle sluta förrän de sista sidorna. Jag ville veta hur det skulle gå och därför vände jag blad konstant. Det finns inte heller direkt någon av karaktärerna jag inte tycker om. Man kan känna sympati med alla och alla är olika. Jag förstår dem och deras tankar och kval. Även de som man inte får följa i tankarna är skickligt beskrivna vilket gör att man lär känna dem med. 

Beskrivningarna var alldeles lagom. Många gånger skummar jag bara igenom långa avsnitt av beskrivande som är onödiga men inte denna gång. Jag kunde se det framför mig för scenerna är snyggt uppmålade mellan raderna utan att bli långrandiga. 

Historien går sakta fram, vilket jag uppskattade. Samtidigt som det händer mycket. Den var behaglig att läsa, mysig och lite sagoaktig. Jag ville inte att den skulle ta slut. 


Det kanske bara är mina fördomar om Paranormal Romance men jag hade förväntat mig lite mer "sex" i boken. Även om det inte behövdes tycker jag heller. Svårt att säga. 

Mitt enda klagomål är att jag önskar att den var längre. :-P 
Jag hade velat veta lite mer om Smilla och hennes bakgrund. Veta lite mer om Jack och den världen av De sömnlösa med. Nu fick man mest bara en inblick i det övernaturliga, fokus ligger på relationer. Precis det jag kände att jag behövde läsa just nu, så tack för det!  
Men det ligger lite trådar ute, Juhlin skulle kunna skriva en fortsättning. Jag hoppas verkligen att hon gör det! Jag skulle mer än gärna läsa mer om Smilla, Jack och Kimmo. 

Sammanfattningsvis så är det en spännande, romantisk historia som överraskar mer än en gång. De sömnlösa är inte vad man kan tro från början. ;-) 

Rekommenderar den varmt! 

Boken finns att köpa på tex Adlibris och Bokus men även via förlaget Mörkersdottir som just nu har en liten bokrea. Så passa på! 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar